მთის მგელი IV და II ( Mountain Wolf IV & II)

ფოტოები ოპერაციიდან მთის მგელი IV.
გადაღების თარიღი: 8 აგვისტო, 2013 წელი


U.S. Marines with Georgian Liaison Team 9 and Georgian soldiers with the 33rd Light Infantry Battalion investigate a compound during a patrol in Charibaya, Helmand province, Afghanistan, Aug. 8, 2013. Coalition forces conducted the patrol to meet with locals and investigate the terrain. (U.S. Marine Corps Photo by Sgt. Tammy K. Hineline / Released)
წყარო: DVIDSHUB

X-47-ის ჩინური ანალოგი Sharp Sword (ბასრი ხმალი) ბილიკზე

ახალი ჩინური უსა, ვიზუალურად Northrop Grumman X-47 Pegasus-ის ერთგვარი ანალოგი.
ამჯერად გავრცელდა „ბასრი ხმალის“ (Sharp Sword) მიერ ბილიკზე შესრულებული გარბენის ამსახველი ვიდეო...

დამოუკიდებლობის დღე. ფიცის მიღება.

დღეს, 2013 წლის 26 მაისს, დამოუკიდებელობის დღესთან დაკავშირებით, წვრთნისა და განათლების სარდლობის ძირითადი საბრძოლო მომზადების (BCT) 72-მა კურსდამთავრებულმა საზეიმოდ დადო ფიცი. საზეიმო ცერემონიალი თბილისში, თავისუფლების მოედანზე გაიმართა. ცერემონიალის დასრულების შემდეგ, საპატიო ყარაულის მედროშეთა და საჩვენებელმა კოლოფებმა და სამხედრო საჩვენებელმა ორკესტრმა საზეიმო მარშით რუსთაველის გამზირი ჩაიარა. საზეიმო სვლა ვარდების მოედანზე დასრულდა.
სერჟანტი ფიცის დადების ცერემონიალის მოლოდინში

დამოუკიდებლობის დღე, 2013 წლის 26 მაისი. ავიაცია.

Су-25 (ხედი კაბინიდან)
Ми-24
Су-25 (მფრინავი: ზვიად ბექაური)
Су-25 -ების ჯგუფი საქართველოს დროშის ფერებს გამოსახავს თბილისის თავზე

გილოცავთ!

ბლოგის სახელით გილოცავთ დამოუკიდებლობის დღეს!

გამანადგურებელ-ბომბდამშენი „სიან“ JH-7: „ფანტომი“ ჩინურად... (to be continued)

JH-7

XXI საუკუნეში ჩინეთის სახალხო რესპუბლიკის სამხედო ავიაციამ, საკუთარი რიცხოვნობით და საბრძოლო სიმძლავრეების ერთობლიობით საპატიო მე-3 ადგილი დაიკავა. 2011-2012 წლების მიჯნაზე, ჩინეთის სახალხო-განმანთავისუფლებელი არმია (რომელიც აერთიანებს ჩინეთის ყველა სახეობის ჯარებს, მათ შორის საჰაერო ძლები და საზღვაო ძალები), ითვლისდა2600 თვითმფრინავს და შვეულმფრენს (შედარებისთვის 13000 აშშ, 3700 რუსეთი).  ამასთან, ჩინეთის შეირაღებაზე იდგა 1450 თვითმფრინავი (შედარებისთვის 2800 აშშ, 1500 რუსეთი). ამ პარკის 10%-ზე მეტს შეადგენდნენ მძიმე ზებგერითი გამანადგურებელ-ბომბდამშენები „სიან“ JH-7. ამ ტიპის თვითმფრინავის წარმოება შეადგენდა ჩინეთის სამამულო წარმოების ავიაკომპლექსების 25% (მათ შორის, J-8, J-10, Q-5). თვითმფრინავების დანარჩენი 75%, რომელიც საჰაერო ძალების და საზღვაო ძალების შეიარაღებაზე იდგა იყო ან მთლიანად რუსული ან რული თვითმფრინავების ბაზაზე აწყობილი ჩინური პროტოტიპები (J-7, Су-27, J-11, J-11B, J-15, H-6).
თუ გამანადგურებელი Q-5, რომელიც არის МиГ-19-ის ღრმა მოდერნიზაციას, შეიძლება ითქვას იყო პირველი ჩინური „თითქმისჩინური“ საბრძოლო თვითმფრინავი, მაშინ მეოთხედი საუკუნის შემდეგ შექმნილი JH-7 (თავდაპირველად გამანადგურებელ-ბომბდამშენის კლასს მიეკუთვნებოდა) ყოველგვარი ბრჭყალების გარეშე არის სუფთა ჩინური წარმოების (ძალური დანადგარის გარეშე). ამდენად გამანადგურებელი JH-7 გახლავთ უფრო მეტად „ჩინური“ მანქანა, ვიდრე რამდენიმე წლის შემდეგ შეიარაღებაზე მიღებული მრავალფუნქციური გამანადგურებელი J-10, რომელსაც გააჩნდა უცხოურიო პროტოტიპი, დაპროექტდა უცხოურ საკონსტუქტორო ბიუროში უცხოური დახმარებით და აღჭურვილია უცხოური წარმოების ძრავით.
ისევე როგორც Q-5, რომელიც შეიქმნა ჩინეთ-ტაივანის 1955 წლის კონფლიქტის დროს სახალხო-განმანთავისუფლებელი არმიის მოქმედებების აწონ-დაწონის და ანალიზის შედეგად, JH-7-ის შექმნასაც კონფლიქტი მოსდევდა წინ. 1974 წლის 19 იანვარს ჩინეთის შეიარაღებულმა ძალებმა დესანტირება მოახდინეს სამხრეთ-ჩინეთის ზღვაში მდებარე პარასელის კუნძულებზე. იმ დროს პარასელი კუნძულები „სამხრეთ-ვიეტნამის მარიონეტული მთავრობას“ ემორჩილებოდა. რამდენიმესაათიანი ოპერაციის შედეგად საიგონური ჯარების წინააღმდეგობა დაიძლია და ტერიტორია მთლიანად ჩსრ-ის (ჩინეთის სახალხო რესპუბლიკა) კონტროლს დაექვემდებარა. ამერიკის შეერთებული შტატები იმ დროისთვის უკვე გამოსული იყო ვიეტნამიდან, შორიდან ადევნებდა თვალს მიმდინარე მოვლენებს და ჩარევისგან თავი შეიკავა. მიუხედავად დიდი წარმატების, ამ ბრძოლამ გამოავლინა ჩსრ-ის ჯარების სუსტი წერტილებიც. პირველ რიგში ეს ეხებოდა ავიაციას. საკამათო ტერიტორიებთან ახლომდებარე აეროდრომებზე განლაგებული იყო საერთო ჯამში ჩინეთის საჰაერო ძლების და საზღვაო ავიაციის 115 საფრენი აპარატი. ოპერაციის მიმდინარეობისას მათ შეასრულე 400-ზე მეტი საბრძოლო გაფრენა, მაგრამ ამისადა მიუხედავად არც ერთი წითელვარსკვლავიანი არ გამოჩნდა ბრძოლის ველზე, რომელიც ჩინეთის ნაპირიდან სულ რაღაც 230 კმ-ში მდებარეობდა (კუნ-ლი ხაინანი).
იმ დროისთვის ჩინეთის არმიის შეიარაღებაზე მყოფ გამანადგურებელ-ბომდამშენს Q-5 და გამანადგურებელ J-6 უბრალოდ არ ჰქონდათ საკმარისი საბრძოლო რადიუსი, რომელიც საჭირო იყო ბრძოლის ველამდე მისაღწევად, ხოლო მოძველებული ბომდამშენების, H-5-ის (Ил-დამშენების წინააღ28) გამოყენება არ გადაწყდა, რადგან მოსალოდნელი იყო დიდი დანაკარგები. აღსანიშნავი, ამ მოძველებული ბომბდამშენის წინააღმდეგ საიგონს შეიარაღებაზე ჰქონდა იმ პერიოდისთვის ერთ-ერთი უთანამედროვესი ზებგერითი გამანადგურებლები F-5E. ავიაციის ბრძოლაში ჩართვას ასევე ართულებდა საბორტო სანავიგაციო-დამიზნებითი სისტემების არასრულფასსოვნება (ან საერთოდ უქონლობა), კავშირგაბმულობის, მართვის და რადიოელექტრონული ბრძოლის სისტემების მოძველებულობა. შედეგად, ჩინეთის საზღვაო ფლოტი იძულებული გახდა ემოქმედა ავიაფრთის დახმარების გარეშე, ხოლო პირველი თვითმფრინავი კუნძულების თავზე შეტაკებების ამოწურვის შემდეგ, რამდენიმე საათში გამოჩნდა.
სამხრეთ-ჩინეთის ზღვაში მიმდინარე მოვლენების აჯამვიდან მალევე საჰაერო ძალებმა და საზღვაო ფლოტმა თავდაცვის სამინისტროს წარუდგინეს თავიანთი გეგმები ახალი დამრტყმელი თვითმფრინავების შესაქმნელად, გაზრდილი საბრძოლო რადიუსით, რომელი განკუთვნილი იქნებოდა როგორც საზვაო, ასევე სახმელეთო საბრძოლო მოქმედების თეატრისთვის. ხანგრძლივი შესაწვლი შესწავლის შემდეგ ჩინეთის თავდაცვის სამინისტრო მივიდა დასკვნამდე, რომ იმ დროისთვის ჩინეთის არც ავიასამრეწველო სიმძლავრეები და არც ეკონომიკა არ იყო მზად ემუშავა ერთდროულად ორ სხვადასხვა დამოუკიდებელ პროექტზე, ამიტომ, თავდაცვის სამინისტროს გადაწყვეტილებით დაიწყო ერთიანი თვითმფრინავის შემუშავება როგორც ფლოტისთვის ასევე საჰაერო ძლებისთვის. 1976 წლის ივლისში პეკინში შეიკრიბნენ ავიამრეწველობის წარმომადგენლები (მათ შორის ქვეყნის წამყვანი ავიასამშენებლო ქარხნების ხელმძღვანელობა), რათა შემკვეთებთან განეხილათ მომავლის პერსპექტიული შერეული ტიპის სახეობათშორისი საავიაციო კომპლექსის შექმნის საკითხები. თათბირის შედეგად გადაწყდა, რომ ჩინეთის საჰაერო ძალებს და სამხედრო ფლოტს ესაჭიროებოდა ნებისმიერ მეტეპირობებში მოქმედი, ზებგერითი დამრტყმელი თვითმფრინავი, საფრენოსნო მაღალი მახასიათებლებით (მოწინააღმდეგეს სახმელეთო და საზღვაო ჰაერსაწინააღმდეგო სისტემების (ჰსთ) მოქმედების პირობებში გადარჩენისთვის). თვითმფრინავს უნდა შესძლებოდა ემოქმედა როგორც ტაქტიკურ ასევე ოპერატიულ სიღრმეებში. თვითმფრინავზე მსჯელობის დროს საჰაერო ძალების და საზღვაო ძალების აზრი ორად გაიყო. საზღვაო ძალები ითხოვდა ორადგილიან, ორძრავიან თვითმრინავს (ნიმუშის სახით აღებულ იქნა გამანადგურებელ-ბომბდამშენი „ტორნადო“, რომლის პირველი გაფრენა 1974 წელს განხორციელდა), მაშინ, როცა საჰაერო ძალები ითხოვდა გამარტივებულ ერთადგილიან, ერთ ან ორძრავიან, გაუმჯობესებული აფრენა-დაფრენის მახასიათებლების მქონე თვითმფრინავს. როგორც საზღვაო ისე სახმელეთო ბაზირების თვითმფრინავის შეიარაღებაში უნდა შესულიყო მართვადი და უმართავის საშუალებები (რაც არ იყო მოიერიშე Q-5-ში). ბუნებრივია განიხილებოდა ასევე ტაქტიკური ბირთული იარაღის გამოყენების შესაძლებლობაც. ჩსრ-ის სამხედრო უწყების მხრიდან ავიასამრეწველო დაწესებულებებში შეკვეთა პირველად 1976 წლის შემოდგომაში შევიდა. ახალი თვითმფრინავი პირველ რიგში შეცვლიდა საჰაერო ძალების და ფლოტის საკუთრებაში არსებულ H-5 ბომბდამშენებს. მალევე, ჩინეთის წამყვანმა საკონსტრუქტორო ბიუროებმა (შენიანის, ნანჩანის და სიანის) წარმოადგინეს თავისი ვარიანტები. პირველი ამ ბიუროებს შორის აღმოჩნდა შენიანის საკონსტრუქტორო ბიურო. მათ მიერ შემოთავაზებული გამანადგურებელ-ბომბდამშენი JH-8 (FB-8), შეიძლება ითქვა წარმოადგენდა გამანადგურებელ-გზაგადამჭრელი J-8II-ის (F-8II) დამრტყმელ ვარიანტს. კონსტრუქტორების აზრით თვითმფრინავების პარკის უნიფიკაცია გააიოლებდა მათ მომსახურებას და საგრძნობლად გააიაფებდა „გამანადგურებელი“ და „დამრტყმელი“ საავიაციო კომპლექსების წარმოებას. სწორედ საკითხისადმი ასეთმა მიდგომამ ითამაშა მთავარ ფაქტორად, რომ თავდაცვის უწყების სიმპატია JH-8-მ დაიმსახურა. მაგრამ იმ დროისთვის გამანადგურებელი J-8II ჯერ კიდევ შორს იყო საბოლოო სახისგან (პროტოტიპის პირველი გაფრენა 1984 წლის 12 ივნისს განხორციელდა) და ბევრი პისიმისტურად იყო განწყობილი ამ თვითმგფრინავის მიმართ, რადგან ერთობ წარმოუდგენელი იყო როგორ შეითავსებდა ერთი საფრენი აპარატი მისდამი წაყენებულ კარდინალურად განსხვავებულ მოთხოვნებს. შედეგად, შემკვეთის დაინტერესება „უნივერსალური“ თვითმფრინავისადმი გაქრა, შენიანის გაერთიანების ყურადღება კი მთლიანად გამანადგურებელ-გზაგადამჭრელ J-8II-ზე მიიმართა.
 (to be continued)

Aero India 2013 (მზადება)

როგორც მოგეხსენებათ, ყოველწლიურად ინდოეთში იმართება რამდენიმე საერთაშორისო სამხედრო გამოფენა, რომელსაც შედეგად გაფორმებული მსხვილი კონტრაქტები მოყვება ხოლმე. ერთერთი ასეთი გამოფენა გახლავთ Aero India. აღნიშნული ავიაკოსმოსური გამოფენა 1996 წელს კომპანია Farnborough International Ltd-ს და ინდოეთის სავაჭრო და სამრეწველო ფედერაციის (FICCI) თანამშრომლობით დაარსდა.

წელს Aero India 2013 უკვე მეცხრედ, ინდოეთის ქალაქ ბენგალორეში, საჰაერო ძალების ბაზა Yelahanka-ზე ჩატარდება. გამოფენა გაიხსნება 6 თებერვალს და 10 თებერვლამდე გასტანს. ექსპოზიციის განსათავსებლად გამოყოფილია 44 ათასი კვ. მეტრი ტერიტორია. ოფიციალური მონაცემებით, ავიაკოსმოსურ გამოფენა Aero India 2013-ში მონაწილეობას მიიღებს 400-მდე ორგანიზაცია 26 ქვეყნიდან, მათ შორის გერმანიიდან, აშშ-დან, იტალიიდან, რუსეთიდან, საფრანგეთიდან, ინდოეთიდან, დიდი ბრიტანეთიდან და სხვა.

გთავაზობთ მოსამზადებელი პროცესებეის ამსახველ ფოტორეპორტაჟს.



საჰაერო ბაზა პერლ ჰარბორ-ჰიქამის საჰაერო ჰომალდების ტექნიკური მომსახურების მე-15 ესკადრილიის პერსონალი ამზადებს C-17 Globemaster III-ს ინდოეთში გასამართი საერთაშორისო ავიაკოსმოსური გამოფენა Aero India 2013-ისთვის. 

საქართველოს თავდაცვის სამინისტრო აცხადებს მიღებას...

საქართველოს თავდაცვის სამინისტრო იწვევს 18-დან-35 წლამდე მოქალაქეებს შეიარაღებულ ძალებში და საკონტრაქტო სამხედრო სამსახურის გავლას სთავაზობს საკონტრაქტო სამხედრო სამსახურში 4 წლიანი კონტრაქტის გაფორმება შეუძლიათ სამხედრო სავალდებულო სამსახურში მყოფ პირებს, ასევე, წვევამდელებს 18 წლის ასაკიდან. პირობები: მაღალი ანაზღაურება - 700 ლარი; 20-30%-იანი ზრდის პერსპექტივით; სამხედრო მოსამსახურის და მისი ოჯახის სოციალური და სამართლებრივი დაცვა; მაღალი დონის უფასო სამედიცინო მომსახურება; გაუმჯობესებული სადაზღვევო პაკეტი; განათლება და პროფესიული ცოდნის ამაღლება; საერთაშორისო პროგრამებში და უცხოეთში სწავლის გაგრძელების შესაძლებლობა; თანამედროვე აღჭურვილობა; სრულფასოვანი კვება; საკონტრაქტო სამსახურისთვის კანდიდატების შერჩევის პერიოდში, მოქალაქეს აქვს კანდიდატის სტატუსი, რომლის დროსაც წარმოადგენს საბუთებს პირადი საქმის შესადგენად: ავტობიოგრაფია (ხელნაწერი, დაბეჭდილი) ფოტოსურათი 3X4 - 4 ცალი დაბადების მოწმობის ასლი განათლების მოწმობის ასლი; ქორწინების (განქორწინების) მოწმობის ასლი პირადობის მოწმობის ასლი მართვის მოწმობის ასლი (არსებობის შემთხვევაში) სამხედრო ბილეთის ან მიწერის მოწმობის ასლი შრომის წიგნაკის ასლი (არსებობის შემთხვევაში) ოჯახის წევრების პირადობის მოწმობის ასლები ნარკოლოგიური ცენტრიდან ცნობა შ.ს. სამინისტროდან ცნობა (ნასამართლეობის) ცნობა სოციალური მომსახურების სააგენტოდან (საპენსიო) განცხადების ჩაბარებისას მოქალაქემ თან უნდა იქონიოს: მოქალაქის პირადობის მოწმობა (დედანი და ასლი) ფოტოსურათი 3X4 2 ცალი საბუთების მიღება წარმოებს ეროვნულ სასწავლო ცენტრში „კრწანისი“ (გარდაბნის რ-ნი, სოფ კრწანისი) ასევე მე-3 ქვეითი ბრიგადის ბაზაზე (ქ. ქუთაისი - ახალგაზრდობის გამზირი, პირველი შესახვევი) დამატებითი ინფორმაციის მისაღებად დაუკავშირდით განათლების სარდლობას 2 91 02 07; 5 77 19 95 68
Бук-М1

Гиацинт-Б

კონფლიქტების მართვის თეორია

აშშ-ს სპეცსამსახურების გადამდგარი თანამშრომლის ლექცია სოფიის უნივერსიტეტში.
სოფია 2001 წ. 


ნაწილი I.

შეგახსენებთ, რომ საქართველო, საბჭოთა დროს ერთერთი ყველაზე მდიდარი რესპუბლიკა სსრკ-ში, ასევე ძლიერ ესწრაფოდა რუსეთის გავლენიდან გამოსვლას, როგორც ბალტიის ქვეყნები, რომლებზეც უკვე ვთქვი. პირველმა დამოუკიდებელმა პრეზიდენტმა, ზვიად გამსახურდიამ გაატარა
პოლიტიკა, რომლის გაკოტრება თვალნათელი იყო თავიდანვე. მისი რუსებთან კავშირები ჩვენგან არ იყო საიდუმლო. საჭიროა ვთქვათ, რომ მაშინ ყოფილი სსრკ-ის ტერიტორიას ჩვენ ვიხილავდით როგორც რუსების გავლენის ერთადერთ ზონას.

მინდა ვისარგებლო შემთხვევით და დაწვრილებით აგიხსნათ თქვენ, ბატონებო, რა აზრს ვატანთ ჩვენ, ამერიკელები, გამონათქვამს «გავლენის სფერო». გავლენის სფერო ჩვენთვის – ეს არის უპირველეს ყოვლისა სტაბილიზაციის ზონა. როცა ჩვენ ვამბობთ, რომ ესა თუ ის ქვეყანა არის ჩვენი გავლენის სფერო, ეს ნიშნავს, რომ ჩვენ ვგეგმავთ იქ სამოქალაქო მშვიდობის დამყარებას უპირველეს ყოვლისა. სამოქალაქო მშვიდობაში მყოფ ქვეყანაზე გავლენის მოხდენა გაცილებით ადვილია. ამ ქვეყნის ხალხზე გავლენა ადვილია. შეიძლება ეს ცინიკურად ჟღერს, მაგრამ გეტყვით თქვენ – დიახ, ჩვენ ცინიკოსები ვართ. ჩვენ ცინიკოსები ვართ როცა საქმე ეხება იმას, რომ ხალხი ერთმანეთს უსასრულოდ არ ხოცავდეს. როცა საქმე ეხება იმას, რომ არ იხოცებოდნენ ბავშვები, დიახ ჩვენ მაშინ ცინიკოსები ვართ. ჩვენ წავალთ ნებისმიერ ცინიკურ ნაბიჯზე, რათა შევაჩეროთ ძალადობა. და რა თქმა უნდა, რათა ფული ვაკეთოთ! – ვხუმრობ!

ჩავარდნილი ფრანგული სპეცოპერაცია

ფრანგული სპეცოპერაცია სომალიში, რომელიც მიზნად ისახავდა 2009 წელს მძევლად აყვანილი ფრანგი ჯაშუშის გათავისუფლებას ფრანგების მარცხით დასრულდა. შეტაკება ფრანგ სპეცრაზმელებსა და აშ-შაბაბის დაჯგუფების მებრძოლებს შორის გაიმართა ქვეყნის დედაქალაქ მოგადიშოდან სამხრეთით 110 კილომეტრში. საფრანგეთის თავდაცვის სამინისტროს მიერგავრცელებული ინფორმაციით ლიკვიდირებულ იქნა 17 ისლამისტი ტერორისტი. ამავე დროს, დანაკარგები აქვთ ფრანგულ მხარესაც: 1 გარდაცვლილი, 1 მძევლად აყვანილი. როგორც ფრანგული მხარე იტყობინება, ოპერაციის მიმდინარეობისას მძევლად აყვანილი ფრანგი ჯაშუში, რომელიც დენი ალეკსის ფსევდონიმს ატარებდა გარდაიცვალა, ამ ინფორმაციას აშ-შაბაბი არ ადასტურებს.
შეგახსენებთ ფრანგული სპეციალური ოპერაციების ძალები შაბათს 12 იანვარს შვეულმფრანებით ქალაქ ბულო-მარერში გადმოსხეს.
გთავაზობთ ტერორისტული დაჯგუფების მიერ გავრცელებულ ფოტოებს, რომელზეც გარდაცვლილი ფრანგი ჯარისკაცია ასახული თავისი აღჭურვილობით.